nnf

Tentang AKU

My photo
Melayari kehidupan didunia tidak semudah yg disangkakan...begitu juga dengan perhubungan sesama manusia...tetapi kehidupan akan menjadi begitu indah jika pandai menyelaminya... dan yang paling penting MAKLUK ASING TIDAK MUNCUL....LALALA

Thursday, November 27, 2008


KEPERIHATINAN SEORANG INSAN YG BERGELAR MANUSIA...


masih ada insan yg bergelar manusia yg masih
mempunyai rasa simpati....

knp aku berkata begitu...
kerna....

lihatlah gambar di bawah ini...



Pusara Arwah Zulaikha....


Cuba lihat...disebelah pusara Arwah...
Terdapat tmpt duduk kecil.....
Sbnrnya.... bukan ijah dan suami yg menempahnya...

tetapi... Penjaga kawasan ini yang meletakkannya..
Kerna... Pakcik (penjaga) ini selalu memerhati
Ijah setiap pagi / setiap hari datang melawat Arwah..

Bermula selepas subuh sehingga jam 10 ke 11 pg
baru Ijah akan pulang ke rumah....

Atas rasa simpati dan rasa seorang bapa...
Pakcik (penjaga) ini meletakkan tempat duduk kecil itu....
Dari sini... rupanya masih ada insan yang bergelar manusia
yang masih mempunyai rasa simpati.......


Hanya Allah swt saja yang dapat membalas jasa Pakcik (penjaga) ini....


Zulaikha dalam kenangan.... (panjang dan melentik je bulu mata Arwah)



AL-FATIHAH untuk Arwah Zulaikha
7 Mac - 21 Oktober 2008...






Nota : gambar Pusara Arwah aku ambil dari luar kawasan... ketika aku hendak pulang kerumah... aku berhenti sekejap dan untuk sedekahkan Al-Fatihah untuk Arwah... kerana Pusara Arwah betul2 bersebelahan dgn jalan besar... mmg akan dpt dilihat.... Tenanglah wahai Bidadari Syurga... Tunggu kedatangan kedua ibubapa mu...

Wednesday, November 26, 2008


JOM MANDI.....


wah cam best jer tajuk entry aku di petang hari gini....
tp betulkan... kalu dah panas cam ni....
dpt mandi best ni.....
sejuk....
nyaman.....
tenang......
ja rasa hati.... so


apa lagi... jom lah kita pakat2 mandi lelama skit...
tambahan skrg... bagi org SELANGOR....
kan kerajaan negeri dah bermurah hati bagi free air....
SO LEH LER.... mandi lelama skit....





ha...sbnrnya aku nak story kisah duarang anak aku tu je...
biasalah bila budak kecik dah dpt mandi kolam... mmg jd cam jakun skit...
tambahan plak... aku mmg jarang bagi mandi kolam...
sah2 mcm org jakun jumpa kolam....


kebetulan masa lepak kat umah ijah... last week...
kolam kat situ pun dah dibersihkan... so mmg xda org mandi...
mmg best ler bebudak 2 org ni dok mandi sakan....
aku kat umah aku pun ada.. tp malas nak mulakan...
kalu sekali dah mulakan... mula selalu dok ajak p selalu...
bukannya tak kesian...

tp takut x terjaga kalau aku sorang2...
kalau peyut ada ... kira oklah jugak....





syasya yg mmg dah jd cam 18sg... tak menyempat...
nak dipakaikan seluar pun dah melalak nak turun....
so jawabnya... bogel jelah.... sib baik xda orang




Orked yg kesejukan... tengah relax jap....


tp kolam ni bg aku cam bahaya skit...
coz tempat bebudak ngan dewasa sekali je...
yg asingkan pun hanya batu2 itu.....

boleh terjatuh gak bebudak kat bahagian dewasa....
kalu yg tak pandai berenang mau lemas tu....
mmg kena ada org tengok....





syasya masa ni dok tepis tangan adik aku ijah...
tak nak balik...
tp dah terketar2...
sampai dah biru mulut tu... pun nak mandi lagi...





muka tak puas hati.... dpt mandi kejap ja....



nota : next week... kalu pegi lepak umah ijah (ACHIK) lg... kena terjun lagi.. aku... mmg terus terang ckp... tak pandai berenang... hehehe.e.... kang aku plak yang lemas.

Tuesday, November 25, 2008


HANYA SEKADAR APA YG AKU RASA DAN LIHAT....


mungkin sebelum ni blog aku takler ramai yang jengah....
hanya yang mana aku kenal je... tu pun bleh bilang ngan jari...
nak bilang ngan mata pun bleh jugak...


aku pun kekadang suka jugak letak link yg aku rasa aku suka baca...
dah yg bestnya kekadang tu tak minta pun keizinan dari tuan punya blog...
so dikesempatan ini... Tuan Punya blog yang aku dah letakkan link korang.... AMPUN.......
tp kalu aku letak tu maknanya... aku suka baca dan wajib aku masuk... tp tengok kesempatan masa....


cuma apa yang aku nak katakan....
mgkn selepas kejadian yang begitu menyayat hati telah berlaku dekat keluarga aku
terutama adik aku IJAh.... dan bila aku mengentrykan kisah sebenarnya...
dan kebetulan pulak CIK TIPAH pun telah membuat 2 atau 3 entry...
diikuti juga dengan beberapa blog lagi... mgkn dari situ...
ramailah yang mengunjungi blog aku ni...dan juga blog yang telah aku createkan khas untuk ARWAH ZULAIKHA...


tp apa yang paling aku terharu sekali... baik lelaki atau pun wanita...
semuanya mempunyai hati yang begitu lembut... semuanya tersentuh....
membaca kisah Arwah Zulaikha.... aku dan keluarga begitu berterima kasih...
kerana tak putus2 doa-doa yang telah diberikan kepada Arwah dan juga kepada adik aku IJAH....


walaupun aku tahu ada juga suara2 sumbang yang bertiup ala2 angin sepoi-sepoi...
mgkn ada yg mengatakan aku cuba meraih SIMPATI....
tp yang pasti aku bukan nak meraih simpati atau nak menGLEMORKAN blog aku ni...
cuma aku rasa kisah ni patut dijadikan panduan dan iktibar kepada s
emua IBU-IBU yang berkerja....


Tp betullah kata pepatah... RAMBUT sama HITAM...
TAPI HATI lain-lain.... mgkn ada yang tersalah erti ttng apa yang aku entrykan selama ini... bknnya niat untuk mengaibkan PENGASUH tersebut...
tp untuk mendapat keadilan yang sebetulnya...
mgkn dengan cara ini akan menginsafkan si PENGASUH tersebut...
mgkn dengan cara ini akan MEMBUKA HATI si PENGASUH tersebut untuk menceritakan kisah sebenar yang terjadi...



umpama bekas ini... begitu juga hati kita... hanya kita dan YANG MAHA ESA je tahu....


Kekadang aku terfikir....
aku tak sangka org yang aku tak pernah kenal....
sanggup berkongsi kesedihan dengan aku sekeluarga......
ada yang sanggup mengentrykan juga kisah Arwah Zulaikha...
aku dan keluarga amat terharu dan amat berterima kasih atas sokongan dan doa2 yang telah diberikan oleh KALIAN semua... ada yang sanggup memberikan buku penenang JIWA untuk adik aku... mmg terharu sangat....
rupanya masih ramai lagi rakyat MALAYSIA yang berjiwa murni....
TERIMA KASIH tak terhingga...
Hanya ALLAH swt yang dapat membalas jasa KALIAN semua...


Cuma kekadang hati aku tertanya2... knp??????????
org yang tak pernah kita kenal boleh tergerak hati menghantar atau meninggalkan komen...
boleh meninggalkan doa2...ucapan takziah...yang bertalu2...
ada yang berkongsi kesedihan...
TAPI... sebaliknya.... aku rasa...
bila ada segelintir kawan2 aku yang mana mmg aku kenal...
dan yg pasti aku tahu mereka2 itu juga membaca blog aku....
atau mengetahui dari blog yg lain... ataupun mendengar dari mulut kekawan yang lain...
tp entahlah... satu ucapan takziah dan doa pun tak terkeluar dari mulut kawan2 aku itu....
walaupun sebaris MSG TAKZIAH... itu pun sudah memadai...
Kerana apa???? kerana kita KAWAN.....
aku tidak pasti samada mereka mmg berdendam dgn aku...
atau sebaliknya... yang pasti aku tidak pula selalu berjumpa....
cuma bila kita kawan2 ditimpa musibah...
perasaan simpati dan sedih akan wujud juga dihati kita...
walupun kita tidak rapat...
tp itulah bila PEPATAH dah mengatakan RAMBUT SAMA HITAM tp HATI LAIN2....



Tapi kita kena ingat... hidup di DUNIA ini umpama RODA...
mgkn sekarang keluarga aku ditimpa MUSIBAH....
tp kita tidak tahu masa akan datang... sama ada kita akan terus hidup dengan penuh kegembiraan atau sebaliknya...
hanya ALLAH swt sahaja yang tahu perjalanan hidup kita seterusnya....
Cubalah buangkan perasaan yang hitam di dalam hati masing2....
jika NABI pun sanggup memaafkan umatnya... inikan kita MANUSIA BIASA....



KEPADA SEMUA YG MANA SELAMA TELAH MEMBERIKAN UCAPAN TAKZIAH DAN DOA UNTUK ARWAH DAN JUGA ADIK AKU IJAH... AKU UCAPKAN JUTAAN333 TERIMA KASIH KEPADA KALIAN SEMUA.... HANYA ALLAH SWT SAJA YG DAPAT MEMBALAS JASA2 BAIK KALIAN SEMUA.....



nota: Bila ini terjadi pada diri dan keluarga aku... baru kita boleh tahu siapa kawan kita yang sebenarnya... kawan senang mmg merata2... ttp kawan susah... mmg susah hendak dicari....


AWARD DARI EIDA....


Bermula dengan pagi yang indah ini..
Ingin aku menwar2kan..... bahawa hari ini.....
Adalah hari istimewa... cewah cewah...
Hari Award, kad n tag...

Aku dgn bermurah hati dengan penuh keikhlasan...
memberikan Award yg cute miut ni...





khas untuk member2 blog...yg aku kenal...

CIK TIPAH
KAK PIAH
EMI
MUMMYLICIA
UMIE
ASZ
KM


1. So bila dah insan2 terpilih yang mendapat award ini, mesti meletakkannya didalam blog masing-masing.
2. Link semula kepada pemberi... iaitu AKU eranazeera
3. Kemudian.. anugerahkan award ini kepada 7 orang lagi....
4. Seterusnya.. hendaklah meninggalkan pesanan atau kad jemputan kepada penerima.



Wokeh...wahai kawan2 blog ku... jangan marah yerk.....

Monday, November 24, 2008

CERITA TENTANG PENGASUH....




Hari ni entry aku TENTANG PENGASUH.... entry ni aku nak tujukan khas kepada pembaca blog aku yang KHASNYA.....jeng jeng.... kepada YANG BUNTU.... knp aku tujukan khas untuknya... sbb komen yang telah dia berikan... kepada semua ibu2 yang bekerja....


mmg tak dinafikan... kita ibu-ibu yang bekerja kena menanggung risiko bila kita hantar anak ke pengasuh dirumah atau pun ke taska.... tp sebenarnya sesapa pun yang telah sanggup nak menjaga anak kita... mestilah ada rasa tanggungjawab.... mcm aku....


Aku mula hantar anak ke PENGASUH (KAK MIN) ni bermula anak yang sulung lagi... ORKED... aku hantar selepas habis pantang... maknanya masa tu ORKED baru berusia 2 bulan... dan untuk pengetahuan sampai skrg aku masih dengan PENGASUH yg sama... sampai aku dah punya anak 2... ORKED pun dah nak masuk 6 tahun... maknanya dah 6 tahun jugak PENGASUH ni jd MAK no.2 bagi anak2 aku...




ni gambar ORKED masa umur 1 thn.. blkg tu PENGASUH


Aku hantar masa tahun 2003... tp aku masih ingat lagi... masa aku nak hantar PENGASUH ni dah ckp awal2 dia hanya nak jaga sapa yang kerja balik tak lebih pukul 6.00 ptg saja... so kalu sesapa yang kerja lebih dari kul 6.00 ptg mmg PENGASUH ni tak nak amik... kalu sekali sekala lewat PENGASUH ni tak kisah... so... aku kira ok jelah... dan apa yang paling aku suka tentang PENGASUH anak aku ni... dia tak pernah cuti melainkan ada kematian.... masa aku mula2 nak hantar PENGASUH ni dah beritahu aku awal2.... yang pada tahun 2005 bulan 6... dia nak cuti sebulan coz anak dia nak KONVO kat UK... so korang bayangkan betapa lamanya dia dah inform aku awal2.... so dari situ kita tahu mcm mana orgnya... mmg ikhlas nak jaga anak orng...


ni anak PENGASUh tu yg amik... mcm2 gambar ada...


dan apa yang aku suka... PENGASUH ni tak pernah berkira... apa yang dia sekeluarga makan... itulah juga yg anak aku makan... panggilan pun dah panggil MAK... anak2 aku dari ORKED sampai SYASYA cukup sayang akan PENGASUH ni... dah jd macam mak sendiri.... PENGASUH ni kalau anak aku demam ke, demam campak ke... ttp nak jaga... sikit pun tak pernah nak merungut... aku kalau kena pergi berkursus luar KL sampai seminggu.... PENGASUH ni lah yg jaga anak2 aku... bila cukup bulan aku bagi lebih... PENGASUH ni mmg tak akan ambil... cuba lihat... dari sini kita tahu...kan mcm mana orgnya... so aku akan bagi makanan dan buah tangan je untuk PENGASUH... kalau kita bagi benda makan mmg PENGASUH ni xkan tolak... tp duit lebih mmg PENGASUH ni tak akan terima....




masa ni aku g kursus kat JB seminggu... ni anak PENGASUH tu yg tangkap...SYASYA baru berusia 4 bulan..



Dan apa yang aku paling suka tentang PENGASUH ni sbbnya... bukan setakat menjaga anak saja... malah PENGASUH ni akan mengajar anak2 aku dan yg lain membaca, mengeja, dan kekadang tu lagu kanak2 pun PENGASUH ni akan ajar... sehinggakan ikan apa yang PENGASUH ni masak pun dia akan ckp kat bebudak ni... bila aku tanya ORKED mesti ckp ari ni makan ikan senangin la, ikan jaket la, ikan yg kekadang aku pun tak tau rupa camna..... ha so kepada YANG BUNTU cuba ko lihat... kalau org dah sanggup nak jaga anak orang... mcm ni lah yang sepatutnya...bknya hanya kemaruk nak duit bulanan saja...
Pernah skali... anak PENGASUH aku ditimpa kemalangan dan perlu ke balai polis nak uruskan report... tp PENGASUH ni mmg tak bagi aku cuti... ttp nak jaga... dan yg paling terharunya... PENGASUH ni bawa anak2 aku dan lagi 2 org yang dia jaga... pegi ke BALAI POLIS.... so cubalah KO YANG BUNTU bayangkan.... betapa ikhlas dia nak jaga anak orang... bukan macam PENGASUH MERENG TU>....




so anak2 aku mmg sayang sangat dgn PENGASUH ni... kekadang tu ORKED sampai bandingkan aku masak tak sedap... mak (PENGASUH) masak lagi sedap.... so aku rasa mmg lega sangat bila org nak jaga anak kita mcm anak sendiri....so aku dan peyut sanggup beli rumah yg dekat dgn PENGASUH walaupun jauh dri OPIS... sbb aku rasa susah sgt nak cari yg betul2 ikhlas nak jaga anak org....


so KEPADA YANG BUNTU.... ko pikir2kanlah.... macam mana PENGASUH MERENG tu jaga ARWAH... dan kalu KO nak tahu.... dah ramai org bercerita ngan IJAH yang selama ini PENGASUH ni akan kuar JAM 9.00 pg dan JAM 12.00 TGH... bila diarang tanya... ZULAIKHA tinggal mana... DIA CKP ADA KAT UMAH.... so jiran2 ni ingat IJAH TAHUlah selama ni ARWAH selalu ditinggalkan...


DAN UNTUK SEKIAN KALINYA... KEPADA YANG BUNTU.... BUKAN IJAH YG MINTA JAGA ARWAH... TTP PENGASUH MERENG TU YG KETUK PINTU RUMAH ADIK AKU... MINTA NAK JAGA TAU... BERKALI2 DOK TANYA JADI KE TAK? SO ADIK AKU INGATKAN BILA DAH MCM NI MMG ADA RASA SAYANGLA... TP KO TENGOK SENDIRI... ADIK AKU TAK PERNAH AMIK LEWAT ARWAH... SELALUNYA ON TIME... TP KEKADANG PENGASUH MERENG TU XDA KAT UMAH... TINGGAL KAT ANAK DIA... ADIK AKU KENA KETUK PINTU LEBIH PADA 20 KALI... TAU... KENA TUNGGU KAT LUAR DEKAT 2 JAM... BARU ANAK PENGASUH MERENG NI SEDAR... SO KO BAYANGKANLAH... APA YANG JADI KAT ARWAH MASA TU....


AKU RASA KO NI MMG DAH TAK BERANI NAK KOMEN DAH KOT... APASAL KO DIA JE.... SUDAH TAKUT KE... DAH JADI MCM PENGASUH MERENG TU JUGAK... YG ASYIK LARI DARI ADIK AKU.... SAMPAIKAN PARKING KETA PUN DAH LARI KE TEMPAT LAIN.... KNP TAKUT KALAU RASA TAK BERSALAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




SO KEPADA YANG BUNTU.... KO FIKIRLAH SENDIRI.... ALLAH HANYA SATU... SO KO DAN PENGASUH MERENG TU NANTI JELAH BALASAN YANG AKAN KORANG TERIMA....







NOTA : hujung minggu hari tu aku lepak umah IJAH... dan apa yang bestnya... ada jiran bagi tahu yang PENGASUH MERENG ni dok p tanya orang NAK JAGA BBY lagi... so diarang suma tak nak bagi... takut dah... yg bestnya bila diarang tak nak bagi PENGASUH MERENG NI MULA NAK MELENTING...... ha pandan muka KO PENGASUH MERENG...

Friday, November 21, 2008

KOMEN YG AKU TERIMA UNTUK KISAH ARWAH ZULAIKHA.....


terlebih dahulu ucapan takziah buat keluarga zulaikha......ape yang kite boley dapatkan dari peristiwa ini....kepada ibu-bapa yang bekerja yang menghantar anak mereka kpd pengasuh.......diharap kedua-dua belah pihak dpt bekerjasama dalam menangani masalah seperti ini di masa akan datang!!!!!!!! sy bukan nak memihak kt sape2 pown....contohnya, mengambil anak sewaktu balik dari keje 2 biarlah tepAT PADA WAKTUNYA!!!!!!!!JGN NAK LENGAH2 KAN PLAK!!!!!!!!!NNT klau trjadi ape2 kat anak nak salahkan pengasuh jew!!!!pengasuh pown penat gak.....dowg pown manusia n dowg pown taw gak rasa nak berehat...arap2.... kowg dapatlah bekerjasama ckit....klau dah jadi mcm niey janganlah nak salahkan pengasuh jew..kite jugak msti kaji ape yang kite dah buat...n lepas dah jadi macam niey kte jugak mesti bincang dengan pengasuh itu..... n jgn nak saman2 xtentu pasal, baek siasat dulu (x baek la wat mcm 2..kte manusia, sume ada wat silap).....mgkn salah kite n mungkin salah pengasuh jugak...... jadi.. kite mstilah bekerjasama antara satu sama lain!!!!!KEPADA ANDA YANG MENGHANTAR ANAK2 ANDA KEPADA PENGASUH DAN ANDA PULAK BERASA RAGU-RAGU TERHADAP PENGASUH ITU, LEBIH BAEK LA ANDA BERHENTI KERJA... DAN JAGALAH ANAK2 ANDA SENDIRI!!!!!!!!(PERINGATAN)..... saya nak mintak maap la klau ada pihak yang terasa hati dgn ape yg saya tulis ini...... ini sume untuk renungan kite bersama!!!!! SALAM......


yang buntu 11.06.08 - 9:46 pm #

INILAH KOMEN YG AKU TERIMA UNTUK KISAH ARWAH... AKU PUN BARU BACA TADI... ITU PUN MEMBER AKU YG KASI TAHU... MGKN AKU TAK PERASAN...

Tapi kepada YANG BUNTU ni... aku tak tahu awak ni lelaki ke perempuan... dan untuk pengetahuan awak.... silalah baca entry selanjutnya... dan untuk pengetahuan awak yg aku rasa cam bagus ni... ADIK AKU ibu kepada ARWAH, Ijah tak pernah amik Arwah lambat dari kerja... adik aku cikgu... selalunya pukul 2 atau 3 ptg dah pegi amik... tp itu pun dah ada perjanjian dengan Pengasuh Mereng tu... dan bayaran untuk jaga Arwah pun mcm org bayar sehari... RM250... dan untuk pengetahuan bila time cuti sekolah.... IJAH tak pernah potong... dan ini lah bilangan hari yang mana ijah telah hantar Arwah selama ini... Hanya bulan 7 sahaja yang penuh... bulan lain semuanya berbelas hari sahaja.... rasanya Ijah tak pernah berkira.... dan untuk pengetahuan KO... ijah bagi semua barang makan untuk Arwah, beras, carrot, ubi dan ikan tenggiri untuk dimakan oleh Arwah...tp Pengasuh Mereng tu yg nak tunjuk baik nak letak ayam dan daging... lepas tu mengungkit.... apa kejadahnya... bukannya Arwah yang umur 7 bulan padai makan ayam daging banyak2... dan mmg petang2 Pengasuh Mereng tu bekalkan bubur yang dimasak... tp tu pun Ijah yang minta.... coz dia nak rasa.... sbb sebelum ni Pengasuh Mereng tu suka letak garam bebanyak.... so KO apa tahu... aku pun tak semua aku cita kat Blog... coz aku tak nak org ingat kami sekeluarga asyik nak burukkan Pengasuh Mereng tu....

BLN 5 DIJA CUMA HANTAR 14HARI SAHAJA.
BLN 6, DIJA HANTAR 16 HARI SAHAJA,
BLN 7 PENUH 23 HARI.
BLN 8 16 HARI,
BLN 9 17 HARI,
BLN 10 12 HARI.

(SEMUA NI IJAH CATATKAN KAT BUKU DIA)...KALU KO RASA TAK PERCAYA JOM JUMPA AKU TUNJUKKAN BUKTINYA....

Aku rasa kau ni mungkin sedara terdekat dgn Pengasuh Mereng tu kot... kalu kau nak tahu... ijah dan kami mmg nak berjumpa face to face... nak selesaikan masalah yg jadi ni... tp Pengasuh Mereng tu yg tak nak jumpa.... mcm2 dalih yg dia bagi... dan kalu dia betul2 seorang yang berhati perut kenapa sanggup minta duit yg last dia jaga Arwah... sedangkan Arwah mati pun ditangan dia.... KO tak terfikir ke semua tu... kalu jadi kat diri KO apa yang KO rasa... dan kalau ko nak tahu... Arwah pernah jatuh kat rumah Pengasuh Mereng tu... first jatuh bila ijah tanya tak nak mengaku... biru kat dahi tu... bila kali kedua jatuh... baru nak mengaku.... so KO tengoklah dia jaga macam mana.....

dan kalu KO betul2 ikhlas nak komen kenapa tak nak tinggalkan nama dan URL KO... apasal takut kena hentam ke.... dan kalu KO tak suka KO jgn masuk blog aku dan Blog Arwah.... dan kalu KO mmg sedara PENGASUH MERENG TU... ko pesan kat dia.... kalu betul dia berani datang bersemuka cerita benda sebenar yg terjadi pada hari kejadian.... cerita kenapa arwah menangis kuat masa dia telefon ijah... cerita balik kenapa dia kata dia bagi makan tapi sampai doktor buat postmortem sebiji nasi dan susu pun takda kat dalam perut Arwah....

DAN UNTUK KESEKIAN KALINYA.... KAMI SEKELUARGA BUKAN MELENGAH2 KAN KES... TP DOKTOR YANG AMIK KES NI YANG ADA BERMACAM2 HAL...

DAN AKU NAK KO KALAU BERANI TAMPILKAN DIRI KO TU... KENAPA PULAK KO NAK KENA LETAKKAN yang buntu.... APA YANG KO BUNTUKAN... ANAK KO KE YANG MENINGGAL.... ATAU PENGASUH MERENG TU MAK KO KE... KALU PUN PENGASUH MERENG TU DAPAT LEPAS SEKARANG.... TP DI AKHIRAT KELAK... TUHAN AKAN BAGI BALASAN YANG SETIMPAL.....

HANYA ALLAH SWT YG TAHU APA YANG JADI...

AKU RASA KO MESTI TENGAH CAMNIKAN... KO KAN BUNTU....

SO KO TAK PAYAHLAH NAK JADI HERO KE APA KE.... KO TAK RASA APA YANG ADIK AKU RASA... ANAK DIA YANG SIHAT BOLEH PERGI BEGITU SAJA TANPA DIKETAHUI APA PUNCANYA...

SO KEPADA SESIAPA YG BACA BLOG AKU NI... DAN IKUTI KISAH ARWAH NI... KORANG RASA APA... GERAM KE TAK??????? AKU TAK KISAH KALU NAK KOMEN KE APA KE.... TP BIARLAH KENA PADA TEMPATNYA... TP APA2 PUN.... LANTAKLAH KO YANG BUNTU.... TUHAN TU SATU JA.... PASTI ADA BALASAN YANG AKAN KO TERIMA KELAK...



NOTA : gambar tu aku amik kat blog KAKpiah... tp kakpiah pun amik kat blog KM... so KM ampun....Kakpiah ampun gak... curi jap...


SEBULAN SUDAH....


AL FATIHAH UNTUK ARWAH ZULAIKHA...


hari ni 21 November 2008... genap sebulan sudah..
Pada 21 Oktober 2008, jam 11.00 pg Arwah Zulaikha telah pergi untuk selama-lamanya...
Arwah telah pergi mengadap Pencipta ygn satu... Pencipta yang MAHA ESA....



Arwah telah menjadi Bidadari Syurga...
Arwah telah tenang di sana...
Tetapi hati aku masih sayu...
kerna Ibu arwah iaitu adik aku IJAH...
Masih dalam keadaan yg separuh OK...
Masih lagi sedih... dan masih lagi belum kuat untuk menatap gambar2 Arwah...


Apa yang paling sedih
Kematian Arwah masih menjadi tanda tanya lagi...
Walaupun keputusan telah diketahui ......
dan tiada terbukti sebarang penyakit di kesan...

Tapi...
Bagi memudah tugas Doktor yg mmg pemalas...
Yang jugak bukan seorang Muslim...
Kesimpulan yg agak kurang logik dikeluarkan...

Cuma....
Hanya Satu saja...
ALLAH swt.... penentu segalanya...
Cuma
ALLAH swt yg dapat memberikan pentujuk


Cuma
ALLAh swt sahaja yg tahu bila dan apa balasan yg akan
diterima jika betul Arwah teraniaya...


Sama2lah...
kita berdoa agar kebenaran akan terjawab.....



AL-FATIHAH utk Arwah Zulaikha....
7 MAC 2008 - 21 OKTOBER 2008...
ZULAIKHA ABADI SELAMA-LAMANYA....


Thursday, November 20, 2008

SyAsYa...


just nak tempek gambar syasya je... aksi2 syasya kalu bergambar skrg ni mesti ada memek muka...


Aksi senyum over

Aksi mucung mulut



senyum tak hingat..sampai pejam mata




jeler lidah



gamba kat bawah ni plak gamba aku ngan syasya.... skrg ni semenjak tiga menjak ni... syasya cam belangkas plak ngan aku... asal aku tido or lepak je mesti dtg nak menyendeng... dok atas perut la..lending kepala kat perut aku la... isshhh.... kekadang tu naik pening aku... aku dok kat sofa...dia pun sibuk gak.. aku lending kat bawah.. pun sibuk gak... ishhhhhh.... manja tak sudah....





oklah stop melalut yg tak apa2... so ..... tu jelah aku nak khabarkan.... hahahaha...







nota : ari ni pening skit... aku baru balik dri check-up... tekanan darah rendah... rendah sgt... asal bgn je pening... huhhh jiwa kacau...

Wednesday, November 19, 2008



KENA LAGI....


kali aku kena lagi.. sama cam budak bertuah ni dulu... undeng-undeng ttp sama.... so jom layansssssss.....



Arahan yg wajib diikut... :



1. Take a recent picture of yourself & take a picture of yourself right now.

2. Don't change your clothes, don't fix your hair... just take a picture.

3. Post that picture with NO editing.

4. Post these instruction with your picture.

5. Tag 10 people to do this.


so...no.5 tu aku dikehendaki mengetagged member lain plak... tp aku rasa cam suma yg ada blog mesti dah kena dah benda alah ni kan... so ASZ.... sowwy tak tau nak tag sapa lagi... kalau tag awak blik bleh... hehehee...












haha...kali ni gambo ala2 jiwa kacau gitu... sipi2 je... cam iklan hidungku yg mancung...hahaha... gila perasan kan... tp aku apa peduli... korang terasa nak muntah... silakan... yg pasti aku tau mmg idung aku mancung...wokeh....










nota : biarlah aku perasan sendiri... yg pasti aku tak kacau org...lalalala....

Tuesday, November 18, 2008

RAJIN SANGAT....


cuba tengok si kenit syasya ni... rajin bebeno... aku baru je beli bakul tuk letak baju kotor Orked kat dalam bilik dia... atas permintaan Orked bakul pun nak kaler PINK gak... sib baik ada... so bila dah sampai kat parking... aku tengok si syasya ni yg dulu turun terus pegang bakul tu... bila aku amik nak bawak siap melalak lagi.. hmmm dah nak bagi diam.. terus aku bagi dia bawa...




nah boleh tu... cuma terhoyong hayang la kan... maklumlah bakul lagi besar pada badan syasya...




beria2 syasya ni nak bawa bakul pink ni... (sorry tak guna flash)


penat rehat jap yerk...



dan



akhirnya berjaya gak sampai kat lif....bagus syasya...mmg rajin...







TIDAK KENA MENGENA...




sebenarnya... hati aku berbunga riang... bukannya apa... biasalah kalu dah tersenyum sampai ke telinga... mesti ada sesuatu yg aku dapat dari peyut aku... ari Sabtu lepas.... peyut dengan bermurah hati nak belanja aku kasut tuk pakai ke opis... bukan satu tau... dua...


oooooo...best....best... thank you very 4 yerk peyut... jasamu ttp ku kenang jua... hahaha...




kasut ni dua2 aku berkenan.....




kasut cap buaya...ni tinggi skit..3 inci..



kasut cap carlo rino.. ni 2 inci..

biasalah aku ni kalau nak pakai kasut mesti lah yg tinggi2 skit... aku kan kurang ketinggian... so kalau nak tunggu tinggi mmg tak akan tinggi dah... so kenalah cari kasut yg ala tinggi gitu...

nota : adakah aku gembira....????



RESULT DARI HKL...

smlm ijah dah dpt bercakap ngan Dr. HKL tentang keputusan tisu badan arwah. seperti yg dijangka keputusanya amat mengejutkan... tp apa2 pun Dr. HKL minta ijah datang berjumpa dengannya pada hari Khamis atau Jumaat ini... tp bergantung pada kelapangan Dr. tu gak... takut tetiba dia ada kes lain...

Hmmmm tp yg pasti Doktor kat Damai nak bercakap sendiri dengan Dr. HKL tentang kes Arwah ni... entahlah boleh ke tak bukak kes ni coz sijil kematian dah tertera punca Arwah meninggal.. iaitu ada jangkitan kuman di paru-paru walaupun result yg asal dah keluar tiada sebarang virus atau bakteria di kesan... Cuma ijah dan kami sekeluarga kuatir kalau betul hendak buka kes... jangan sampai kubur Arwah digali semula untuk cari bahan bukti dah la...
kalau sampai ke tahap tu... biarlah ALLAH swt yang memberi balasan yg setimpal kepada PMTP tu...

Semalam Ijah ada menelefon PMTP tu.. tp PMTP tu mmg kurang ajar... ijah baru tanya skit je terus melenting tak tentu pasal... dan ijah kata suara dia pun dah jadi terketar2 dan tak bleh nak jawab soalan ijah bila ijah tanya knp Arwah menangis kuat sangat masa dia telefon ijah.. cuma dia ckp Arwah terkejut.. bila ijah tanya balik kenapa terkejut... terus dia ckp ada org datang rumah dia dan terus dia letak telefon... mmg dasar KURANG AJAR...punya manusia... tak da hati perut langsung...

Entahlah... ijah dan kami sekeluarga rasa terkilan sangat sbb sampai skrg masih belum terjawab sebab kematian ARWAH... apa2 pun sekarang kami sekeluarga hanya berserah kepada ALLAH swt sahaja..

Hari ini genap 29 hari Arwah Zulaikha pergi meninggalkan insan2 yang tersayang...


AL- FATIHAH UNTUK ARWAH ZULAIKHA





Nota : balasan dari ALLAH swt.. kadangkala cepat, kadangkala lambat ... yg pasti setiap apa yg kita aniaya org mesti ada balasan yg setimpal... dan aku nak ucapkan terima kasih kepada kalian2 semua yg mana sanggup berkongsi kesedihan dan rasa simpati atas apa yg telah terjadi ke atas keluarga ijah dan Arwah Zulaikha.. terima kasih atas doa2 yg kalian berikan...

Monday, November 17, 2008





HATI AKU....




minggu lepas..khamis, jumaat aku cuti rehat...
cuti untuk sesuatu perkara yg mustahak...
tp mgkn ada yg kurang suka atau kurang enak
dgn apa yg aku lakukan...




tp selepas aku mendapat kepastian... aku
ambil keputusan itu jugak......
aku tahu org yg sayang kan aku..
mmg marah.. marah yg amat sangat...




tp apa yg aku boleh kata....
hanya aku yg tahu dan rasa apa yg aku tanggung...
ALLAH swt juga maha mengetahui...
ALLAH swt maha pengampun....
ALLAH swt maha pengasih....




Sedangkan NABI ampunkan umatnya...
Sedangkan ALLAH swt.. maha pengampun
inikan kita manusia biasa...
yg tak pernah lari dari melakukan kesilapan...
tp kesilapan yg aku lakukan ini bukanlah dengan hati
yang suka2... yg sengaja ingin buat perkara itu....
tidak terniat langsung difikiran aku
apa yg aku buat ni suka2....
tiada siapa yg sanggup mencari dosa.....
tp siapalah aku.....




walaupun beribu2 alasan yg aku berikan...
mgkn sesetengah masih ttp marah.... marah
yg mgkn memakan masa yg lama....
tp ketahuilah apa yg aku lakukan ada sebabnya...




Hanya ALLAH swt yg tahu segalanya... apa yg ada
di dalam hati aku.... niat aku...
Nawaitu...aku sebenarnya...






mcm kotak ini...tiada siapa tahu..kecuali aku...begitu juga hati aku...mgkn hanya aku yg tahu apa yang aku rasa...apa yg aku alami...




Keadaan aku mmg tak mengizinkan....
Aku tak mahu bercakap lebih2... takut
akan menyinggung hati dan perasaan org yang
aku sayang.... org yang aku percaya... org yang
suka duka, susah senang yang selalu bersama aku...




cuma apa yg ingin aku katakan....
biarlah ALLAH swt. penentu segalanya.. sama ada
ampunan dan TAUBAT aku diterima atau tidak.... hanya ALLAH swt
saja penentu segalanya...




nota : hati kita tiada siapa yg boleh tahu apa yg kita rasa....

Wednesday, November 12, 2008

LAMA SUDAH..

dah lama dah aku tak tempek @ cite tentang anak2 aku yg dua org ni.. tp xde cite menarik pun sebenarnya.... seperti biasa...Orked skrg ni dah pandai membaca dengan boleh dikatakan laju la jugak... suratkhabar pun dah bleh baca... cuma ayat yg agak2 pelik2 tu susah skit dia nak sebut... kalu dalam BI pun dah bleh... tp kekadang tu dia sebut ikut apa yg dia eja...so terlari lah skit bunyi je... apa2 pun seronok plak tengok dia dah pandai.... pandai jaga adik... pandai dah mengemas bilik... dan paling pandai buat ayat sedih kalu nak sesuatu barang.... suh kita ni rasa kesian la....


ORKED

syasya.. plak... skrang ni dah pandai bercakap... tp kebanyakkan perkataan yg kuar... semuanya hujung2 ja yg disebutnya... lasaknya... jgn cite la... mcm budak lelaki.... dan skrg ni suka sgt buat kakak dia... sian plak kakak... tp kakak tak pernah nak balas balik... abis kuat nangis je lah.... si syasya ni lg nampak kakak dia dok menjerit lagi dia buat.... syasya ada satu tabiat... kalu dia bangun pagi... kalu dia nampak muka aku dulu... tp abah dia tak de... mesti terus tanya... ABAH NER... pas2 terus menonong g cari abah dia satu rumah... tp kalu nmpk muka abah dia dulu... tak tanya dah UMI NER... terus melalak cari aku.... mgkn lagi rapat ngan aku kot....



SYASYA


Skrang ni aku suka beno bagi anak dara aku pakai baju sama... kalu ada je aku jumpa brand yg ada saiz tuk budak duarang ni..surelah aku mesti nak beli.... cam best je tgk diarang pakai baju sama...
video
sorry aku tak sempat rotate...
nota : hari ni aku patutnya MC...tp disbbkan ada audit SIRIM... so terpaksalah dtg gak... tp masalah aku telah dpt diselesaikan dgn pertolongan oleh DOKTOR PAKAR dan UZTAZ yg bertauliah... hati aku mula sedikit tenang... dan dengan sokongan peyut dan yg lain2....

Monday, November 10, 2008

DILEMA LAH... AKU....


aduihla.... aku...pening...pening...pening.... serabut....serabut... tak tahu nak buat apa... masa... begitu pantas... dengan tetiba.... aku...dilanda satu masalah... yg mungkin besar bagi aku...besarkah????? hmmmm...





tp .... tiada siapa dapat menolong aku untuk kali ini.....








nota: aku buntu....buntu sembuntu-buntunya.....

Friday, November 7, 2008

SELESAI SUDAH HUTANG IJAH DAN ARWAH ZULAIKHA KAT PMTP...


td... masa ijah dah abis pegi beli ayam, daging dan gas kat GIANT.. tetiba ijah nampak keta PMTP tu kat GIANT gak.. tp dia tak nampak ijah... pas2 ijah hantar msg kata nak bagi duit ngasuh Arwah hari tu... tau apa dia balas...

"AKAK TAKDE NI.. AKAK PEGI HANTAR ANAK AKAK KE SEKOLAH, NANTI AKAK SURUH ZALI PEGI AMIK KAT RUMAH DIJAH"


kepala hotak dia...mmg sah2 penipu.... padahal dia parking dpn keta ijah ja... cuma dia tak perasan... Ya ALLAH ada jugak manusia mcm ni...."


masa anak dia dtg amik kat rumah ijah,... menangis anak dia bila ijah bagi ayam, daging dan gas (tukang kedai hantar).. anak dia ckp tak payah... tp ijah tak nak takut kalau PMTP tu tak halal jd haram apa yang Arwah dah makan selama ini... dan ijah juga kata kat Zali yang dia dah haramkan anak dan seluruh keluarga PMTP tu ke kubur Arwah...

ini msg ijah hantar...ke PMTP tu... tp terus dia tak jawab... ijah setiap apa yang dia bayar selama ini mmg dia tulis...
"DIJA HARAP CUKUP TUK TAMPUNG LEBIH MASA N ELEKTRIK BASUH BAJU ANAK DIJA.

COZ
BLN 5 DIJA CUMA HANTAR 14HARI SAHAJA.
BLN 6, DIJA HANTAR 16 HARI SAHAJA,
BLN 7 PENUH 23 HARI.
BLN 8 16 HARI,
BLN 9 17 HARI,
BLN 10 12 HARI.


DIJA XPERNAH POTONG. KAWAN2 CIKGU DIJA YANG LAIN SUMA POTONG. TP XPE... IKHLAS BAYAR AKAK... KALAU RASA DIJA MENIPU ADA DIJA CATAT SUMA CUTI2 SEKOLAH 2. HARAP AKAK X UNGKIT LG. DIJA RASA CUKUP TAMPUNG DUIT BIL ELEKTRIK BASUH BAJU ANAK DIJA. DIJA BAYAR AKAK PUN MAHAL SBB 250 CAJ TUK SEHARI. TP XPA DIJA WAT SUMA 2 TUK ANAK DIJA...
WAALLAH HU'ALAM"


kesian Arwah Zulaikha... semua yg diberi makan habis diungkitnya...

lepas tu si PMTP ni terus tak balas dah msg ijah... eeeee....miang KURANG AJAR... mau je aku p simbah ngan asid.... setan tul....

tp dia tak ingat... yang anak dia pun tunggu hari ja nak lahirkan baby.... ALLAH MAHA KUASA.... biarlah dia dapat balasan yang setimpal...



nota : utk pengetahuan, ijah mmg dari zaman belajar lagi... apa yang dibelanjakan mmg akan dicatatkan... walaupun dia beli kuih 10 sen....baguskan...
TETIBA DI HARI JUMAAT....


dok tak dok...tetiba msg masuk lagi... aku ingatkan msg apa... tengok2 msg dari ijah lagi... hmmmm terfikir di hati aku..mgkn ijah nak melepaskan kesedihan dan kerinduan kat Arwah Zulaikha...


tetapi... tetiba bila aku baca msg itu.... berdezup dan menyirap jantung aku... mmg tak disangka2 bleh dihantarnya msg mcm ni...


sbnrnya.......ijah forwardkan msg yang dihantar oleh PENGASUH MERENG + TAK BERHATI PERUT (PMTP).... tu... korang nak tahu apa yang dihantarnya.....


"SALAM DIJA AKAK NAK TANYA X TAU LA SAMA ADA DIJA LUPA KE ATAU MMG X NAK BAYAR GAJI LAST JAGA ARWAH BABY. SELALU X PERNAH LAMBAT GINI. ADA MASA'ALAH KE?"

nah tu dia msg yang PMTP ni antar......itu yg dia tanya... ishh ishh beribu kali... mmg PMTP gilakan duit betul...

sebenarnya... ari tu masa ijah dan aku g amik barang Arwah mmg ijah dah bawa nak bagi duit tuk bulan itu... tp bila ja dah terpandang barang Arwah dan muka TMTP tu ijah terus terlupa... sampai ja rumah..baru teringat... dan aku jugak yg kata...jgn bagi lagi.. cuba kita tengok samada dia nak minta ke tak? tp.... rupa2nya TMTP ni minta.....


kematian Arwah masih belum terjawab...


Ijah dan kami sekeluarga mmg tak nak berhutang langsung ngan TMTP ni... takut kalau dia tak halalkan nanti...kesian kat Arwah pulak... dan ini ijah balas...
"BKN IKUT SUKA HATI. KENA BAYAR. SIAN ARWAH ZULAIKHA NANTI KALAU TINGGALKAN HUTANG UNTUK DIA. DAH LA AKAK DAH UNGKIT PASAL MAKANAN DIA HARI 2. DIJA TAK SANGGUP NAK DENGAR LAGI UNGKITAN AKAK. XPA KALI INI DIJA N SUAMI DITIMPA MUSIBAH, KAMI TERIMA"
so..lepas tu terus PMTP ni xjawab apa dah... eeeeee.....mmg kurang ajar...


so tadi ijah dah telefon aku... bagitau dia dah p beli AYAM, DAGING dan GAS.. dan nak bagi duit lebih yang mana ada 2,3 hari ijah balik terlewat skit... ijah dah tak nak dia ungkit apa2 lagi... kesian kat Arwah... dan ijah juga kata dia nak HARAMKAN PMTP tu pergi ke kubur Arwah... kalau dah jaga tak de dgn penuh rasa tanggungjawab... buat apa nak pegi melawat Arwah lagi...


kesian aku lihat ijah... nada suara antara sedih dan geram... udahlah sebab kematian Arwah pun masih belum diketahui... ini dah mengungkit semua yg dia buat... mmg dasar PEREMPUAN TAK BERHATI PERUT..


biarlah ALLAH swt yang tunjukkan balasannya nanti...


nota : tak sangka ada jugak manusia sebegini...
MSG DARI IJAH...


Pepagi ni pada jam 6.09 pagi aku dpt msg...terdetik di hati aku... sapelah pepagi ni yg antar msg... takut dan risau pun ada jugak...

tp bila aku bukak je msg tu...rupa2nya msg dari adik aku.... ijah... msg ijah berbunyi mcm ni...


"Hari ni kalau Zulaikha masih ada, dia dah 8 bulan..."


ringkas je msg ijah... tp begitu mendalam sekali.. aku paham ijah masih sedih dan masih terlalu mengingati Arwah Zulaikha... terlalu rindu dan terlalu ingin memeluk dan mencium Arwah....

kenangan ijah bersama Arwah Zulaikha....

Aku hanya dpt membalas dengan kata2 sabar, sedekah Al-Fatihah kepada Arwah dan Arwah telahpun menjadi Bidadari Syurga.... untuk makluman Zulaikha dilahirkan pada 7 Mac 2008 dan hari ni kan 7 November... td masa aku berbual ngan ijah di telefon pun ijah masih ckp perkara yang sama dan nada suara jugak kedengaran sayu dan sebak saja... Sabarlah wahai adikku... yang pasti Arwah sudah jadi Bidadari Syurga dan tenang setenang2nya di sana...

Nota : sedih sgt bila aku teringatkan nasib ijah... apakan daya ini semua ketentuan ALLAH yang Maha Esa....

AL-FATIHAH untuk Arwah Zulaikha...

Thursday, November 6, 2008


SEBAB KITA BUKAN ORG KENAMAAN !!!!


kenapa aku letak tajuk seperti di atas????? semuanya ada alasan yang kuat knp aku berkata begitu...


sebenarnya dan sepatutnya semalam lah tarikh yg dijanjikan oleh Dr. HKL tentang keputusan ujian tisu badan Arwah... tp tup tup bila ijah call smlm... dia ckp masih belum buat... dia plak ada di Putrajaya.... hmmmm knplah begitu sekali...

udah semasa kes ujian darah pun dah sekali pihak HKL melewatkan... janjinya 10 hari dari tarikh kematian Arwah... tp bila ijah call hari Khamis 30 Oktober pun belum siap... bila doktor kat Damai ckp yg nak cepat coz nak bukak kes... baru pihak HKL buat... esok tu terus ada jawapan tentang darah Arwah... so lihatlah... sehari je diarang amik masa... tp itu pun susah dan dijanjikan 10 hari...



kenapa jadi begini..???? sebab kita ni bukan golongan berada???? sebab kita takde gelaran atau pangkat????? sebab kita hanya org kelas kedua atau ketiga?????? atau yang pasti sebab Arwah dah selamat dikebumikan????? atau yang sebetulnya...HKL di PEMALAS....
eeeeee geram plak aku rasa... dah la masa hari kejadian ckp just amik sample darah... tup tup ada plak pihak HKL amik sample tisu badan... skit pun pihak aku tak diinformkan.... hari tu masa ijah bercakap dengan Doktor HKL tu knp keluarkan sebab kematian adalah jangkitan paru2... tau apa doktor tu ckp... coz dia nampak ada tompokan kat paru2 Arwah.....

aku rasalah...dan ini pandangan aku... korang aku tak tahu... cubalah kalau kes ni melibatkan anak2 atau cucu org kenamaan... mau hari tu siap keputusan darah tu.. tak perlu tunggu 10 hari kan... tp bila terjadi dekat org seperti aku sekeluarga ni... HA TENGOKLAH.... berapa lama mengambil masa untuk tahu kebenarannya...



bilalah semua ni akan berubah menjadi adil seadil2nya.....


nota : hati ijah, zubed dan kami sekeluarga tak akan tenang sebetul2nya walaupun kami dah redha dengan pemergian Arwah... tp hati ttp ingin tahu kenapa dan bagaimana Arwah boleh pergi untuk selamanya......
SALAM PAGI KHAMIS...
Hari ini genap 17 Hari Arwah Zulaikha kembali kepada Pencipta yang Satu... ALLAH s.w.t.
Marilah kita sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah... dan marilah kita berdoa agar kebenaran akan terjawab bagaimana Arwah boleh pergi meninggalkan orang2 yang tersayang...
kepada kekawan yang setia mengunjungi blog aku... terima kasih atas keprihatinan kalian semua dan ucapan2 takziah serta doa yang tak putus2 daripada kalian semua untuk Arwah dan juga untuk adik aku ijah...
aku telah memcreatekan satu blog khas bagi semua entry2 tentang Arwah... so kepada sesiapa yang belum dan ingin membaca apa yang terjadi dan ingin melihat gambar2 Arwah silalah jengah ke blog yang khas aku buat untuk mengingati Arwah memorizulaikha.blogspot.com.
aku akan cuba letakkan kembali gambar2 Arwah dari mula dilahirkan sehinggalah saat Arwah meninggalkan kita...
harap tiada spekulasi tentang kenapa dan mengapa aku buatkan blog khas ini.. bukannya bertujuan nak mencari populariti... tetapi hanya ingin mengabdikan kenangan Arwah.. agar tidak hilang diingatan kami sekeluarga.. gambar2 itulah pengubat rindu ijah, zubed, dan kami sekeluarga..

Wednesday, November 5, 2008



TIMA KASIH TO PEYUT....



sbnrnya kejadian ni dah berlangsungkawa seminggu dah...ari ni baru terasa nak mengentrykan... ye la benda gumbira ttp akan kita rasai walaupun kesedihan belum hilang sepenuhnya... bak kata pepatah Yang pergi tetap pergi..Yang masih ada mesti meneruskan kehidupan ini...


sbrnya apa yg aku inginkan tercapai gak... ari tu kan pernah aku cita yg Peyut ada tanya aku... nak sportrim ke Laptop... kan aku jawab DUA2... tp ttp tak kisah yg mana aku dpt dulu... janji dpt gak... so dengan hati yg kembang berbunga ni... tup tup minggu lepas nengok2 Peyut dah tukarkan sportrim keta MY-V aku... Peyut dah tukarkan ke sportrim 16... pas2 tukar spring kasi kureng tinggi skit... rasanya brand spring tu GAB tak silap aku... aku ni bukannya pandai pasai keta pun... kata peyut...bila dah tukar spring ni kalu dah kan belakang kita isi mcm tin sardin... tak ler bahagian dpn terconget naik atas.... hehehe...


inilah My-V aku yg berubah wajah..dah tak tinggi melangut dah...
jom kasi close-up skit... kasi nampak skit...


ok tak...sportrim ni...


Apa2 pun tima kasih yerk Peyut... bkn itu je...masa balik Tgganu pun Peyut ada banje aku lagi... sepasang baju kurung yang sangat cantik dan cool je warnanya... dan sehelai jeans biru laut..lebais.... TOCHE.... cuma permintaan kedua aku ttng laptop aku rasa mgkn lambat lagi kot... ari tu kan rosak... tetiba skrg dah ok la plak...ishhhh ishhhh... tp takper janji leh pakai dah ler... ari ni aku bawa laptop dtg opis minta member bahagian IT kasi format baru skit... so dah leh guna.... mgkn bukan rezeki aku nak pakai laptop kaler PINK lagi kot...


inilah laptop yg tetiba dah baik dari sakitnya...

tgk peyut pun hasil tangan.. kalu dah minat giler keta...kat laptop pun abis ditampal sticker keta....

tp apa2 pun untuk sekali lagi...THANK YOU VERY 4... MY LOVELY PEYUT....



nota : kehidupan mesti diteruskan.... walaupun perlahan2 bangun dari kesedihan yang pasti masa tidak menunggu kita.... (aku masih menunggu call dari ijah ttg result tisu badan arwah)... apalah perkabarannya....

KU BERMIMPI.....



tak tahu mcm mana nak aku tuliskan utk entry ni... tp hati ini terasa ingin berkongsi dengan korang2 semua yg selama ni telah membaca blog dan entry aku... entahlah mgkn hati ini masih terkenangkan Arwah Zulaikha yg telah pergi untuk selamanya pada 21 Oktober 2008 lalu. Semalam genap 16 hari Arwah telah tinggalkan kami sekeluarga....


tp entah mcm mana semalam aku telah bermimpi... mimpi ini lah yg selalu ijah harapkan muncul... tetapi entah bagaimana aku plak yg bermimpi... Dengan Nama ALLAH apa yang aku ceritakan ini bukannya rekaan hanya utk menarik perhatian org tuk baca blog aku... tp mmg betul terjadi...



apa yg aku mimpikan.... di dalam mimpi itu, ada aku, ijah, mak mertua ijah dan Arwah ibu saudara aku yg telah meninggal pada bulan April 2008 dan juga Arwah Zulaikha... Arwah Zulaikha memakai baju kurung rayanya.. dan Arwah ibu saudara aku hanya memerhati saja... tiada sepatah kata yg terkeluar... ijah mendukung Arwah Zulaikha sambil mencium dan memeluk Arwah.. tp selepas itu terus ijah memberikan Arwah kepada Arwah ibu saudara aku... dan terus ijah masuk ke dalam rumah.. aku tak pasti rumah siapa... dan selepas itu aku menjerit memanggil ijah suruh ambil Zulaikha... tp ijah sedikit pun tak paling...terus masuk ke dalam rumah... dan mak mertua ijah terus berkata kat aku.."biarlah...deeja tu...tak payah paksa2.."


ku bermimpi Arwah dengan memakai baju ini..senyumannya pun tak tumpah mcm gambar ni... ohh...rindunya kami sekeluarga..


lepas tu aku lihat Arwah ibu saudara ku membawa Arwah Zulaikha pun masuk ke dalam rumah tu... terus aku terjaga... masa aku terjaga jantung aku berdenyut laju sangat... dan yang pasti jam di dinding menunjukkan baru pukul 4.00 pagi.... terus aku tak boleh lelapkan mata aku sampailah ke subuh... asyik teringatkan Arwah Zulaikha dan ijah saja...

hati aku mcm nak terus telefon ijah... tp aku takut ijah sedih atau sebaliknya... pagi tadi sampai je kat opis terus aku telefon Ayong@ awien.. masa aku ceritakan apa yang aku mimpikan... aku tak dpt nak tahan air mata ni... terus aku nangis...dan terus aku letakkan tipon..(Yong sorry yerk... aku tak tahanla...) selang 2 tiga minit... aku tipon Mak aku di kampung...bila aku citakan apa yg aku mimpi skali lg aku menangis... yg pasti mak aku pun turut sebak juga.... aku tanyakan mak aku patutkah aku citakan kat ijah... mak aku kata...cerita jelah... mgkn ijah akan rasa gembira...walaupun aku yg bermimpi...

Dengan hati yg masih rasa berat... aku kuatkan tipon ijah jugak.... ijah mcm terkejut dgr cita aku... tp dalam masa yg sama suaranya juga dengar sebak... aku juga tahan sesungguh hati agar jgn menangis di dpn ijah... aku tak nak ijah turut menangis jugak... cuma ijah just kata... hmmm chek juga yg tak mimpi lagi...sedih ja suara ijah...

so... apa yang korang rasa dengan mimpi aku ini... adakah hanya mainan tidur atau sebab kami sekeluarga terlalu mengenangkan Arwah...???







nota : cuma aku rasa hilang rindu dpt lihat wajah Arwah yg tersenyum masa ijah mendukung dan mencium arwah... senyuman yang kami semua rindukan selama ini...

KEJA BUDAK BERTUAH...



aku kena tagged oleh CIK TIPAH . tp tagged kali lain skit.... kena amik gambar sendiri yang terkini dan publish terus ke blog.


Ala2 mcm budak gila glemor la ni..hehehe...ampun yerk Cik tipah... Disebabkan aku pun tau pagi ni...so gambar yang disnap pun ala2 masih freshh..gitu.... comel ttp comel...hehee..terperasan plak..... tp nak jawab tagged ni ada peraturannye... biasalah bila kita amik gambo mesti nak edit kasi lagi comel...tp kali ni rulesnya xleh EDIT..so apa yg diamik itulah yg kena publishkan... so Wahai sabahat busuk aku... aku dah langsaikan ala2 hutang gitu yerk.... sila lihat wajahku yg ala2 comel tp berjiwa kacau lagi....heheh...

Arahan yg wajib diikut... :


1. Take a recent picture of yourself & take a picture of yourself right now.
2. Don't change your clothes, don't fix your hair... just take a picture.
3. Post that picture with NO editing.
4. Post these instruction with your picture.

5. Tag 10 people to do this.


so...no.5 tu aku dikehendaki mengetagged member lain plak... tp kalu aku rasa cam tak nak bleh tak Cik tipah.... jawab dulu soalan aku yerk... kalu ko kata xbleh...karang aku letak nama yg aku nak tagged....wokehhhh babehhhhhh... so inilah muka aku yg ala2 comel berjiwa kacau itu...


lihatlah.......






nota : ku bermimpi sesuatu yang besar...yg selama ini diimpikan oleh adik aku ijah... tp mgkn adik aku ijah akan ... entahlah samada dia aku suka atau bertambah sedih...yg pasti...aku terus mengalir air mata bila bercerita ngan Ayong @awien... aku belum pasti mcmana nak beritahu ijah...

Monday, November 3, 2008



KENAPA ???? & MENGAPA ?????




manusia ni kalau dah tak suka kan seseorang mcm mana pun ttp akan mencari kesalahan org itu.... aku just nak tulis pendek je untuk entry ni.. coz aku rasa benda ni tak penting buat aku... banyak lagi benda yang penting yang perlu aku pikir... cuma penjelasan saja yg nak aku bagi...




ada suara2 sumbang yg dibawa oleh angin sempoi-sempoi bahasa..... menanyakan atau mengatakan... "eh eh sempat lagi ye snap2 gambar Arwah... kata tengah bersedih, tp smpt juga terfikir nak mengambil gambar2 Arwah...sampaikan gambar arwah disembahyangkan pun diambilnya... sedih pe kebendanya...bleh terfikir nak snap bagai"...



itulah angin yg telah menerbangkan perkataan ke telingaku ini... tp aku just kata kepada angin itu, " takpelah ALLAH tu satu je..., hari ni mgkn hari aku, suatu hari nnt hari org itu pulak... mklumlah kitakan masing2 sudah berkeluarga, ada yg mempunyai anak, ada yg belum, ada yg bakal, so nnti kalau dah terkena kat batang hidung sendiri..baru kita akan sedar.."




dan mmg aku bersedih atas kehilangan Arwah...tp bukan plak aku nak bersedih sampai terguling2, sampai xbleh nak bangun kot... aku kena kuatkan semangat tuk ijah jd kuat... dan tujuan aku amik gambar Arwah masa dah meninggal coz untuk kenangan ijah nanti... aku rasa tak berdosa kan... gambar arwah masa disembahyangkan pun aku amik dari jauh dan aku zoomkan..aku pakai tipon aku je... bknnya aku bawa camera pun... ijah pun rasa lega coz ada gak gambar Arwah masa meninggal hari tu... cuma aku tak amik gambar masa arwah dikapankan... masa tu mmg nampak comel betul Arwah....cantik sgt... ijah pun ada tanyakan aku...knpa tak amikkan gambar masa Arwah dipakaikan kain sembahyang tu... tp tu la masa tu aku pun dah tak terfikir... kebetulan ramai org datang untuk sedekah surah YASSIN ke ARWAH..





oklah... terjawab sudah kepada org2 yg still busuk hati dgn aku... kalau rasa tak suka dgn cara aku menentrykan kisah Arwah ni... tak perlulah baca... aku tak paksa... aku rasa ramai lagi yg masih prihatin dan ikhlas....





adakah aku berdosa dan bersalah dengan hanya mengambil gambar ARWAH?????