nnf

Tentang AKU

My photo
Melayari kehidupan didunia tidak semudah yg disangkakan...begitu juga dengan perhubungan sesama manusia...tetapi kehidupan akan menjadi begitu indah jika pandai menyelaminya... dan yang paling penting MAKLUK ASING TIDAK MUNCUL....LALALA

Monday, November 24, 2008

CERITA TENTANG PENGASUH....




Hari ni entry aku TENTANG PENGASUH.... entry ni aku nak tujukan khas kepada pembaca blog aku yang KHASNYA.....jeng jeng.... kepada YANG BUNTU.... knp aku tujukan khas untuknya... sbb komen yang telah dia berikan... kepada semua ibu2 yang bekerja....


mmg tak dinafikan... kita ibu-ibu yang bekerja kena menanggung risiko bila kita hantar anak ke pengasuh dirumah atau pun ke taska.... tp sebenarnya sesapa pun yang telah sanggup nak menjaga anak kita... mestilah ada rasa tanggungjawab.... mcm aku....


Aku mula hantar anak ke PENGASUH (KAK MIN) ni bermula anak yang sulung lagi... ORKED... aku hantar selepas habis pantang... maknanya masa tu ORKED baru berusia 2 bulan... dan untuk pengetahuan sampai skrg aku masih dengan PENGASUH yg sama... sampai aku dah punya anak 2... ORKED pun dah nak masuk 6 tahun... maknanya dah 6 tahun jugak PENGASUH ni jd MAK no.2 bagi anak2 aku...




ni gambar ORKED masa umur 1 thn.. blkg tu PENGASUH


Aku hantar masa tahun 2003... tp aku masih ingat lagi... masa aku nak hantar PENGASUH ni dah ckp awal2 dia hanya nak jaga sapa yang kerja balik tak lebih pukul 6.00 ptg saja... so kalu sesapa yang kerja lebih dari kul 6.00 ptg mmg PENGASUH ni tak nak amik... kalu sekali sekala lewat PENGASUH ni tak kisah... so... aku kira ok jelah... dan apa yang paling aku suka tentang PENGASUH anak aku ni... dia tak pernah cuti melainkan ada kematian.... masa aku mula2 nak hantar PENGASUH ni dah beritahu aku awal2.... yang pada tahun 2005 bulan 6... dia nak cuti sebulan coz anak dia nak KONVO kat UK... so korang bayangkan betapa lamanya dia dah inform aku awal2.... so dari situ kita tahu mcm mana orgnya... mmg ikhlas nak jaga anak orng...


ni anak PENGASUh tu yg amik... mcm2 gambar ada...


dan apa yang aku suka... PENGASUH ni tak pernah berkira... apa yang dia sekeluarga makan... itulah juga yg anak aku makan... panggilan pun dah panggil MAK... anak2 aku dari ORKED sampai SYASYA cukup sayang akan PENGASUH ni... dah jd macam mak sendiri.... PENGASUH ni kalau anak aku demam ke, demam campak ke... ttp nak jaga... sikit pun tak pernah nak merungut... aku kalau kena pergi berkursus luar KL sampai seminggu.... PENGASUH ni lah yg jaga anak2 aku... bila cukup bulan aku bagi lebih... PENGASUH ni mmg tak akan ambil... cuba lihat... dari sini kita tahu...kan mcm mana orgnya... so aku akan bagi makanan dan buah tangan je untuk PENGASUH... kalau kita bagi benda makan mmg PENGASUH ni xkan tolak... tp duit lebih mmg PENGASUH ni tak akan terima....




masa ni aku g kursus kat JB seminggu... ni anak PENGASUH tu yg tangkap...SYASYA baru berusia 4 bulan..



Dan apa yang aku paling suka tentang PENGASUH ni sbbnya... bukan setakat menjaga anak saja... malah PENGASUH ni akan mengajar anak2 aku dan yg lain membaca, mengeja, dan kekadang tu lagu kanak2 pun PENGASUH ni akan ajar... sehinggakan ikan apa yang PENGASUH ni masak pun dia akan ckp kat bebudak ni... bila aku tanya ORKED mesti ckp ari ni makan ikan senangin la, ikan jaket la, ikan yg kekadang aku pun tak tau rupa camna..... ha so kepada YANG BUNTU cuba ko lihat... kalau org dah sanggup nak jaga anak orang... mcm ni lah yang sepatutnya...bknya hanya kemaruk nak duit bulanan saja...
Pernah skali... anak PENGASUH aku ditimpa kemalangan dan perlu ke balai polis nak uruskan report... tp PENGASUH ni mmg tak bagi aku cuti... ttp nak jaga... dan yg paling terharunya... PENGASUH ni bawa anak2 aku dan lagi 2 org yang dia jaga... pegi ke BALAI POLIS.... so cubalah KO YANG BUNTU bayangkan.... betapa ikhlas dia nak jaga anak orang... bukan macam PENGASUH MERENG TU>....




so anak2 aku mmg sayang sangat dgn PENGASUH ni... kekadang tu ORKED sampai bandingkan aku masak tak sedap... mak (PENGASUH) masak lagi sedap.... so aku rasa mmg lega sangat bila org nak jaga anak kita mcm anak sendiri....so aku dan peyut sanggup beli rumah yg dekat dgn PENGASUH walaupun jauh dri OPIS... sbb aku rasa susah sgt nak cari yg betul2 ikhlas nak jaga anak org....


so KEPADA YANG BUNTU.... ko pikir2kanlah.... macam mana PENGASUH MERENG tu jaga ARWAH... dan kalu KO nak tahu.... dah ramai org bercerita ngan IJAH yang selama ini PENGASUH ni akan kuar JAM 9.00 pg dan JAM 12.00 TGH... bila diarang tanya... ZULAIKHA tinggal mana... DIA CKP ADA KAT UMAH.... so jiran2 ni ingat IJAH TAHUlah selama ni ARWAH selalu ditinggalkan...


DAN UNTUK SEKIAN KALINYA... KEPADA YANG BUNTU.... BUKAN IJAH YG MINTA JAGA ARWAH... TTP PENGASUH MERENG TU YG KETUK PINTU RUMAH ADIK AKU... MINTA NAK JAGA TAU... BERKALI2 DOK TANYA JADI KE TAK? SO ADIK AKU INGATKAN BILA DAH MCM NI MMG ADA RASA SAYANGLA... TP KO TENGOK SENDIRI... ADIK AKU TAK PERNAH AMIK LEWAT ARWAH... SELALUNYA ON TIME... TP KEKADANG PENGASUH MERENG TU XDA KAT UMAH... TINGGAL KAT ANAK DIA... ADIK AKU KENA KETUK PINTU LEBIH PADA 20 KALI... TAU... KENA TUNGGU KAT LUAR DEKAT 2 JAM... BARU ANAK PENGASUH MERENG NI SEDAR... SO KO BAYANGKANLAH... APA YANG JADI KAT ARWAH MASA TU....


AKU RASA KO NI MMG DAH TAK BERANI NAK KOMEN DAH KOT... APASAL KO DIA JE.... SUDAH TAKUT KE... DAH JADI MCM PENGASUH MERENG TU JUGAK... YG ASYIK LARI DARI ADIK AKU.... SAMPAIKAN PARKING KETA PUN DAH LARI KE TEMPAT LAIN.... KNP TAKUT KALAU RASA TAK BERSALAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




SO KEPADA YANG BUNTU.... KO FIKIRLAH SENDIRI.... ALLAH HANYA SATU... SO KO DAN PENGASUH MERENG TU NANTI JELAH BALASAN YANG AKAN KORANG TERIMA....







NOTA : hujung minggu hari tu aku lepak umah IJAH... dan apa yang bestnya... ada jiran bagi tahu yang PENGASUH MERENG ni dok p tanya orang NAK JAGA BBY lagi... so diarang suma tak nak bagi... takut dah... yg bestnya bila diarang tak nak bagi PENGASUH MERENG NI MULA NAK MELENTING...... ha pandan muka KO PENGASUH MERENG...

No comments: