nnf

Tentang AKU

My photo
Melayari kehidupan didunia tidak semudah yg disangkakan...begitu juga dengan perhubungan sesama manusia...tetapi kehidupan akan menjadi begitu indah jika pandai menyelaminya... dan yang paling penting MAKLUK ASING TIDAK MUNCUL....LALALA

Wednesday, August 15, 2012

KENAPA SAMPERIT BKN DAHLIA ??


baru baru ni ada org tanya aku... pasal biskut samperit yang aku jual..
soalannya.. kenapa aku panggil biskut SAMPERIT .. kenapa bukan DAHLIA atau BUNGA CINA...

hehee.. aku pun tak tau nak jawab lagu mana.... sbb biskut ni pun kira turun temurun dari keluarga kiranya.. wah.. padahal org lain pun tau buat jgk.. maksud aku.. aku belajar dari aku darjah 4 lagi...tiap kali raya mesti buat biskut ni ngan Arwah Wa aku dan kakak aku.. katanya ni resepi tok aku....

bila aku kaji balik Resepi Biskut DAHLIA... rupanya.. mmg ada perbezaan dengan biskut SAMPERIT aku..... dari segi paras rupa bunga tu pun ada skit perbezaan... rasa pun ada skit perbezaan..

sbb.. biskut DAHLIA bahan2 mcm kat bawah..

    8 oz tepung gandum
  • 3 oz tepung kastard
  • 1 1/2 oz tepung ubi
  • 6 oz gula halus
  • 7 oz marjerin / mentega
  • 1 biji kuning telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • Ceri merah dan hijau utk hiasan

  •                            ni rupa paras biskut DAHLIA.. amik kat google...


    tp biskut samperit aku lain skit.. sbb tak perlu letak TEPUNG KASTARD..  sbb aku letak TEPUNG JAGUNG, TEPUNG UBI DAN TEPUNG GANDUM.. lepas tu pulak.. tepung ubi dan tepung gandum kena goreng dan ayak dulu.. sbb nak bagi biskut samperit ni ringan.. kiranya hancur dalam mulut gitu..

    resepi aku jgk.. telur kuning guna 3 biji..dan aku guna esen banana... so.. kiranya mmg ada perbezaan dengan Biskut DAHLIA.... sbb biskut DAHLIA kaler dia agak kekuningan selepas siap dibakar.. biskut
    SAMPERIT aku.. kuning cair nak ke putih gitu... dan rasa biskut SAMPERIT dan DAHLIA pun rasanya..berbeza skit..

    ni rupa paras BISKUT SAMPERIT sebelum diBAKAR...



    ni rupa paras SAMPERIT selepas diBAKAR...


    terpulang citarasa masing2... tp org dulu dulu... kiranya veteran akan suka biskut samperit... sbb yg dok tempah kat aku ni.. semuanya mcm veteran2..sbb katanya biskut ni mmg biskut org DOLU DOLU... dan katanya susah dah nak cari org jual.. tp aku pun perasan.. mmg betul.. payah dah nak cari org jual biskut SAMPERIT mcm aku nih... bknlah nak perasan.. tp mcm kenyataan.. hehee


    so... bila dah aku kaji.. barulah tau.. kenapa nama biskut aku biskut SAMPERIT... hehe




    NOTA AKU ;.... berangan bila berenti kerja.. nak buat bisnes BISKUT SAMPERIT nih.. hehee..

    No comments: